Otázky k pohovoru

"Máte na mě nějaké otázky?" Jak odpovědět správně?

Když se pohovor chýlí ke konci, náborový manažer se vás zeptá: "Máte na mě nějaké otázky?" I když je lákavé odpovědět zdvořilým „Ne, děkuji“, měli byste se vždy ptát.

"Máte na mě nějaké otázky?" Jak odpovědět správně?

Když se pohovor chýlí ke konci, náborový manažer se vás zeptá: "Máte na mě nějaké otázky?" I když je lákavé odpovědět zdvořilým „Ne, děkuji“, měli byste se vždy ptát.

Tato běžná otázka na pohovoru je fantastickou příležitostí, jak si ujasnit, proč se na danou pozici hodíte, a získat informace o věcech, o kterých náborář nemluvil.

Kladení otázek je skvělý způsob, jak ukázat svůj zájem a ukončit diskuzi na vysoké úrovni.

Důležitost kladení otázek při pracovních pohovorech

Pokud nebudete klást otázky, tazatel si může myslet, že jste se nepřipravili nebo nemáte zájem o tuto pozici.

Naopak dobré otázky vám mohou pomoci odlišit se od ostatních kandidátů. Dobré otázky ukazují náborovému manažerovi, že jste přemýšleli o pozici, o jejích každodenních povinnostech a jak byste mohli přispět společnosti.

Pokládání otázek vám také pomůže dozvědět se více o společnosti, roli a týmu, ke kterému byste se mohli připojit.

Konkrétní otázky vám mohou poskytnout jasnější obrázek o tom, jak se vám bude pracovat, a co je důležitější, zda vás to bude bavit. Není nic horšího, než přijmout novou práci jen proto, abyste zjistili, že vás nebaví.

Promyšlené otázky narušují monotónnost a ukazují, proč jste tím nejlepším kandidátem.

Ukončení rozhovoru na vysoké úrovni je důležité kvůli psychologické heuristice zvané pravidlo vrcholu konce. Lidé posuzují zážitky hlavně podle toho, jak se cítí na vrcholu a na konci. Kvůli primárním a aktuálním zkreslením máme tendenci mít lepší paměť na začátku a na konci události.

Zaměstnavatelé chtějí, abyste se ptali!

Zaměstnavatelé se ptají, abyste mohli klást otázky, posoudit svůj zájem o roli, zjistit, zda jste naslouchali, a zjistit, zda jste firmu prozkoumali.

Vaše otázky také pomohou tazatelům porozumět, zda a proč máte zájem o danou roli a společnost. Jedním z nejvýznamnějších prediktorů úspěchu na dané pozici je vaše vnitřní motivace pro poslání, kulturu nebo hodnoty společnosti.

Zaměstnavatelé chtějí vidět, zda jste během pohovoru aktivně naslouchali. Pokud se zeptáte na témata, která již zazněla, budou vědět, že jste neposlouchali příliš pozorně.

A konečně, otázky, které položíte, poskztují informaci o rozsahu vašeho výzkumu společnosti. Pokud žádné nemáte nebo jste obecní, ukazuje to, že jste se moc nepřipravili.

Naproti tomu, pokud se zeptáte na konkrétní otázky o firemní kultuře, poslání, hodnotách, produktech nebo konkurentech, budou vědět, že jste před pracovním pohovorem investovali čas do průzkumu společnosti.

1. Připravte se na otázku

Víte, že tato otázka přichází, takže neexistuje žádná omluva, abyste nebyli připraveni. Přečtěte si seznam nejlepších otázek, které byste měli položit v rozhovoru.

Připravte si předem alespoň deset otázek. Dobrý seznam otázek je nezbytný, protože tazatel během pohovoru mnohé probere a vy můžete nevědomky odpovídat na své otázky. Je lepší mít jich více než méně.

Nemusíte se učit nazpaměť všechny své otázky. Je v pořádku si je zapsat do telefonu nebo sešitu a zkontrolovat je v rozhovoru. Ukázat, že máte připravené otázky, je pro mnoho tazatelů dobrá věc, protože ukazuje, že jste připraveni.

2. Prozkoumejte společnost před pohovorem

Před pohovorem musíte provést průzkum společnosti a poté použít informace, které jste se při průzkumu dozvěděli, k přizpůsobení svých otázek konkrétní příležitosti.

Ztrácíte čas tazatele, pokud se ptáte na otázky, na které je odpověď na jejich webu nebo na Googlu. Výzkum je nejjednodušší způsob, jak vyniknout jako kandidát.

Průzkum vám také pomůže porozumět historii, poslání a hodnotám společnosti, a co je nejdůležitější, zda je to místo, kde chcete pracovat.

Nejprve si přečtěte popis práce. Je to seznam dovedností, zkušeností a vlastností, které náborový manažer požaduje. Můžete to použít k pokládání otázek, které ukazují, že jste přemýšleli o tom, jak byste mohli přispět.

Po přečtení popisu práce přejděte na web společnosti a přečtěte si několik blogových příspěvků. Pokud je to možné, najděte si rozhovory s CEO, členem týmu nebo tazatelem.

Shromážděné informace použijte k utváření svých otázek a dokažte, že jste do přípravy investovali čas.

Pokud znáte jméno tazatele. Vyhledejte si jeho profil na LinkedInu, abyste se dozvěděli o jeho minulosti, vzdělání a společných zájmech.

Otázky na pozici:

  • Jaký je typický den? Popis práce vám může říct jen tolik. Tato otázka vám pomůže pochopit, jak byste trávili čas.
  • Jaké jsou největší výzvy, kterým bych v této práci čelil? Tato otázka vám pomůže posoudit, zda jsou vaše dovednosti, předchozí zkušenosti a osobnost vhodné pro danou roli.
  • Jaké mezery chcete touto rolí zaplnit? Je to skvělá otázka, pokud chcete pochopit, proč na danou pozici najímají a zda jim můžete pomoci.
  • Očekáváte, že se v příštích šesti měsících až roce změní primární povinnosti? Skvělý způsob, jak ovládat tempo změn v roli a ve společnosti.
  • Čeho byste chtěli, abych dosáhl během prvních 90 dnů? Každý náborový manažer vám rád odpoví na tuto otázku.
  • Co je nejdůležitějším ukazatelem úspěchu na této pozici? Vědět, na co se musíte zaměřit, vám může pomoci rychleji se nalodit.
  • Jaká je kariérní cesta pro někoho v této roli? Zeptat se na profesní dráhu ve společnosti je skvělý způsob, jak ukázat, že máte zájem o růst.
  • Můžete popsat váš proces onboardingu? Některé společnosti vás hodí do vody, zatímco jiné vás pomalu připravují.

Otázky na společnost:

  • Jaká je budoucí strategie společnosti? Tato otázka vám může hodně prozradit o společnosti a o tom, kam se plánuje ubírat. Pokud tazatel nedokáže na tuto otázku jasně odpovědět, může to být známkou špatného řízení.
  • Co nutí lidi zůstat v této společnosti? Pokud má firma hodně dlouholetých zaměstnanců, je to známka dobrého vedení.
  • Jak byste popsal styl řízení společnosti? Různé společnosti mají různé styly řízení a je to nezbytné vědět, než se nastoupíte, abyste zjistili, zda vám to vyhovuje.
  • Na co se firma letos zaměřuje? Společnosti mají často roční cíle, a pokud víte, co to je, než nastoupíte, můžete začít přemýšlet o tom, jak můžete přispět.

Otázky k týmu:

  • Můžete mi říct něco o mém potenciálním týmu a manažerovi?
  • Komu bych se v této roli hlásil? Je důležité zjistit, kdo by byl váš manažer, jaký je a zda spolu budete vycházet!
  • Kolik lidí pracuje v týmu? Důležité je zeptat se, zda vám záleží na velikosti týmu, do kterého se připojíte.
  • Na co se firma letos zaměřuje? Společnosti mají často roční cíle, a pokud víte, co to je, než nastoupíte, můžete začít přemýšlet o tom, jak můžete přispět.
  • Jaké nástroje a technologie tým používá? Pokud existují nástroje nebo technologie, které rádi používáte, je dobré se podívat, zda je společnost také používá. Pokud ano, je to skvělý způsob, jak se odlišit od ostatních kandidátů.

Čemu se vyhnout

  • Nemít otázky: Víte, že tato otázka přichází a tazatelé očekávají, že budete mít otázky, neudělejte tu chybu, že žádné nemáte.
  • Pokládání otázek, na které byste si mohli odpovědět sami
  • Složité nebo vícedílné otázky: Je těžké je sledovat a ještě těžší je odpovědět.
  • Otázky ano nebo ne
  • Ptát se, co společnost dělá: To je obrovská červená vlajka, že jste neprovedli průzkum.
  • Osobní otázky a drby: To je jedna z věcí, kterou budete muset uvážít podle pocitu, někteří tazatelé rádi mluví o svém osobním životě, zatímco jiní se tomu raději vyhýbají.
avatar
Tomáš Kobylák

21.11.2022

Tom je jedním ze spoluzakladatelů společnosti Gaupi, která se zaměřuje na webový vývoj a design. Stará se o projekt Jobsly a ve volném čase vytváří mobilní hry.

Už víš vše potřebné?
Teď najdi skvělou pracovní příležitost!